sunnuntai 11. lokakuuta 2015

Chocolate chip cookies -resepti

Nyt on syytä juhlia! Se on nimittäin ohi se työharjottelu! Viis kuukautta aikasia aamuja ja kiireisiä iltoja on mennyttä. Pidin kyllä paljon harjottelupaikasta ja työkavereista, mutta olen onnellinen, että valmistuminen on taas yhden askeleen lähempänä. Tämän kunniaksi jaan teille tämän lupaamani parhaan chocolate chip cookies -reseptin.


Resepti on peräisin mun jenkki perheen leivontavihkosta, mutta en siis tiedä mikä sen todellinen alkuperä on.. Tässä kohden on varmasti hyvä valottaa sitä, että olen kyllä täysin suomalainen, mutta asuin lukioaikana kolme kuukautta Yhdysvalloissa, Michiganissa amerikkalaisessa perheessä. Tästä syystä tykkään etsiä netistä amerikkalaisilta sivuilta erilaisia leivontaohjeita ja testailla niitä. Ja tästä syystä myös minun yksi suurimmista haaveistani on muuttaa oman perheen kanssa vähäksi aikaa jonnekin päin Pohjois-Amerikkaa. Uskon kovasti siihen, että haaveeni vielä toteutuu.. (Olen luvannut miehelle vaikka raahata hänet sinne! ;))


Suklaahippukeksit

2 kuppia voita (1 cup voita on n. 225g)
1 ½ kuppia sokeria 
1 ½ kuppia fariinisokeria
4 kananmunaa
2 tl vanilja-aromia
1 tl vettä
4 ½ kuppia vehnäjauhoa
2 tl suolaa
2 tl soodaa
2 kuppia chocolate chips (tai tummaa suklaata/ maitosuklaata karkeasti pilkottuna)

Tässä ohjeessa kuppina olen käyttänyt reilu 2 dl mukia (Iittalan teema -mukia). Leivontavaiheeseen on sitten kaksi vaihtoehtoa. Joko tämä amerikkalaistyyppinen niin kuin yllä olevan kuvan ohjeesta näkee (näköjään kuvan ohjeesta puuttuu suklaa) tai tämä mun suomalaistyyppinen. Eli alkuperäisessä ohjeessa voi, sokeri, fariinisokeri, kananmunat, vanilja-aromi ja vesi vatkataan, jonka jälkeen lisätään vehnäjauho, suola, sooda ja suklaa. Itse olen kuitenkin alkanut jostain syystä, ehkä aluperin vahingossa, leipomaan vaikeemman kautta eli vatkannut voin, sokerit ja vanilja-aromin vaahdoksi, jonka jälkeen olen lisännyt kananmunat yksitellen. Lopuksi vesi, venhäjauho, suola, sooda ja suklaa.

Valmiista taikinasta pyöritellään palloja, jonka jälkeen niitä paistetaan 175 asteessa n. 10 min. Jätä pallojen väliin jonkun verran tilaa, koska ne leviävät uunissa kekseiksi. Älä paista liikaa sillä keksien kuuluu jäädä ihanan pehmeiksi ja mielellään vähän paksuiksi.

Tämä taikina on aika iso, jonka vuoksi olen yleensä tehnyt puolikkaan taikinan kerralla. Nämä on nimittäin parhaita tuoreina heti kun ovat jäähtyneet! (Myös taikina on ehkä vähän liian hyvää, koska joskus sitä on saattanut kadota parempiin suihin jo ennen paistamista..)

Pikkuleipuri kurottelemassa taikinakulhoon. (Tuota finlaysonin elefantti essua ei voi kun kehua. On meillä ollut käytössä ihan essuna että ruokalapun sijaisena tai melkein missä vaan tilanteessa estämässä vaatteiden sotkua. Ihana kuosi ja helppo pyyhkiä puhtaaksi!)

<3 Krisu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi, ne piristävät aina!